Inspiratiedag: Zing meeR!

Voor iedereen die (meer) met kinderen wil zingen in de basisschoolleeftijd:
doe mee aan de inspiratiedag!

Datum 6 mei 2023
Tijd ca. 9:45 - 15:30
Locatie Conservatorium, Franciscus Romanusweg 90, Maastricht
Deelnamekosten €25,- (studenten €12,50)

ZINGEN IS KINDERSPEL

Je kent de uitspraken wel: "baby's maken eerder klanken dan ze praten". "je gaat eerst mama brabbelen, voordat je het gaat schrijven"; "een kind zingt vanuit zichzelf, het heeft het instrument altijd bij zich".

Vanuit die gedachte gaan we in de inspiratiedag aan de slag. We kijken hoe het ervaren van muziek komt vóór het begrijpen van muziek. We bespreken hoe spelenderwijs vanuit liedmateriaal muziektheorie volgt. En we gaan singing games doen. Met kinderen!

De inspiratiedag is voor dirigenten, leerkrachten, studenten Docent Muziek en PABO, en eigenlijk iedereen die dit in de (les)praktijk wil integreren of er gewoon meer over wil weten.

WORKSHOPS

In de workshops behandelen we de kinderstem en hoe kinderen begrip voor muziek ontwikkelen. Er wordt ingegaan op het achterliggende Kodály Concept en op bijbehorende tools, zoals ritmetaal, we kijken hoe bewegend klassieke muziek ervaren kan worden en we geven een inkijk in praktijkervaringen bij een methodische aanpak van koorscholing.

De workshops worden geleid door de ‘’Muziekkwartiermakers’’ van de Limburgse Koorschool, die koorscholing ontwikkelen en verzorgen: Claudia Franzen, Anna Peelen, Puck Brouwers, Sanne Dirks en Marleen Everink.

09:45 inloop met koffie/thee
10:15 warming up
10:45 workshopronde 1
11:30 workshopronde 2